CAT | ESP
how can I
healthyou?



Mediterràniament. Utilitzar oli d'oliva i menjar fruits secs evita l'infart


Així de contundent. PREDIMED, l’estudi liderat pels Dr.Ramon Estruch, de l’Hospital Clínic de Barcelona, i el Dr. Martínez-González, de la Clínica de la Universidad de Navarra, ha conclòs que si comparem les persones que suplementen la seva dieta amb oli d’oliva i/o fruits secs amb persones que segueixen una dieta convencional, els primers experimenten una menor taxa d’infarts de miocardi o accidents vasculars cerebrals. Publicat al darrer número del mes de febrer de la prestigiosa revista científica The New England Journal of Medicine, l’estudi ha comptat amb més de 8.000 participants que s’han anat controlant durant pràcticament 5 anys.

Els participants es varen dividir en 3 grups. Dos grups varen ser sotmesos a una dieta mediterrània (un d’ells rebien suplements d’oli d’oliva i l’altre, fruits secs) i el tercer era un grup control que havia de seguir una dieta convencional.

A banda de l’oli d’oliva i dels fruits secs, als dos grups que seguien la dieta mediterrània se’ls van donar consells dietètics com ara: consumir més de 2 racions de vegetals al dia; >2-3 peces de fruita fresca o sucs naturals al dia; > 3 racions de llegums a la setmana; > 3 racions de peix a la setmana (una de peix blau com a mínim); prioritzar la carn blanca (pollastre, conill, etc.) abans que la carn vermella (hamburgueses, botifarres, etc.); cuinar regularment un parell de cops per setmana amb tomàquet, ceba i all sofregits amb oli d’oliva, podent-hi afegir herbes aromàtiques. Als pacients ja habituats al consum de vi, se’ls animava a beure un got diari (7 copes a la setmana). Per altra banda, se’ls va desaconsellar el consum de nata, mantega, margarina, embotits, patés, ànec, begudes carbonatades o ensucrades, pastissos, brioxeria industrial (dònuts, etc.), postres industrials, patates fregides o xips i pastissos o dolços no cuinats a casa.

Resultat: en les persones que presenten un alt risc cardiovascular, l’adherència a una dieta mediterrània suplementada amb oli d’oliva o fruits secs els estalvia en un 30% la possibilitat de patir un infart de miocardi, un accident vascular cerebral o la mort per malaltia cardiovascular. Val a dir que els participants de l’estudi eren tots pacients considerats com d’alt risc cardiovascular. Es considera pacient d’alt risc aquell que, per les seves condicions, ja sigui la presència de diabetis, pressió arterial o colesterol elevats, obesitat o condició de fumador, té més probabilitat de patir un infart o ictus.

Però, quin és l’efecte de l’adherència a una dieta mediterrània per part de la població general sense aquests factors de risc? Semblaria lògic pensar que si els efectes que es produeixen en persones sotmeses a un alt risc són beneficiosos, aquests efectes es mantindrien, o fins i tot podrien ser superiors en la població general de baix risc, ja que parteixen d’un millor estat basal.

L’oli d’oliva, les nous, les avellanes i les ametlles són elements bàsics en una dieta mediterrània. La importància d’aquests productes i els efectes beneficiosos que se’ls hi atribueixen radica en què són aliments amb uns nutrients essencials per al bon funcionament de l’organisme: els greixos. Concretament contenen abundants greixos monoinsaturats, poliinsaturats i polifenols que, contràriament a altres tipus de greixos (els trans o saturats), ajuden en la formació d’estructures com les parets de les cèl·lules i en altres processos del metabolisme.

Quan parlem de greixos, el famós “ets el que menges” pren més sentit que mai. Perquè? Posem per cas la pell. La pell del nostre cos, la formen milions de cèl·lules (epidèrmiques) i aquestes alhora tenen la paret cel·lular formada eminentment per greixos. Aquests greixos són extrets del greixos aportats per la dieta. Així doncs, és fàcil arribar a la conclusió que si ingerim greixos de qualitat, és d’esperar que la nostra pell sigui una pell sana.

Els àcids grassos omega-3 són essencials. Què vol dir essencial? Doncs que el cos no els pot produir i, per tant, la única forma d’obternir-los és mitjançant la dieta. D’entre les accions dels àcids grassos omega-3 destaquen el poder antiinflamatori, l’anticoagulant, la reducció de triglicèrids i colesterol i la de reduir el nivell de pressió arterial. També se’ls atribueixen beneficis en el control de la diabetis, l’asma, l’artritis reumatoide, la malaltia inflamatòria intestinal, el càncer i la depressió.

Per tal de saber en quin grau esteu adherits a aquest tipus de dieta, podeu consultar-ho de forma interactiva amb aquesta eina dissenyada per el diari New York Times (Mediterranean QUIZ).

Gràcies a aquest estudi ja tenim doncs l’evidència científica que seguir aquest tipus de dieta té un efecte protector i beneficiós per a la salut. Si alhora evitem l’exposició a tòxics (com el tabac) i realitzem exercici físic, l’èxit està assegurat.

La teoria és clara, ara resta només passar a l’acció. Tothom a menjar avellanes, nous, ametlles i a cuinar amb oli d’oliva!

 

Ànim i força,

Autor: Iñaki Marina. Metge i col.laborador de la Fundació She.

 

Nota: Cal recordar que existeix la possibilitat d’ésser al·lèrgic als fruits secs. De fet és una de les al·lèrgies alimentàries més habitual. En aquest cas, òbviament estaria contraindicat el seu consum, però afortunadament la dieta mediterrània és molt diversa i existeixen altres opcions per a beneficiar-se’n.

 

Bibliografia :

Ramón Estruch et al., Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet. N Engl J Med 2013; 368:1279-1290.